Чи знаєте ви, що найбільш досліджена та розповсюджена програма превенції булінгу в світі – це програма Olweus Bullying Prevention Program? Її розробив норвезький професор психології Дан Ольвеус. Ефективність цієї програми підтверджена багатьма авторитетними дослідженнями, наразі її використовують у школах Бельгії, Німеччині, Ірландії, Малайзії, Швеції, Литві, Великій Британії. Психолог ГО «Освітній маркер» Юлія Букіна підготувала статтю про методику Olweus.
На початку 1970-х норвезький професор психології Дан Ольвеус провів перше в світі системне дослідження булінгу. Результати цього дослідження були видані книгою у Швеції у 1973 році та в Америці у 1978 році під назвою «Агресія у школі: булери та хлопчики для побиття». У 1981 році пан Ольвеус запропонував антибулінгове законодавство для шкіл, і в середині 90-х це законодавство було схвалене шведським та норвезьким парламентами.
На підставі своїх досліджень Дан Ольвеус розробив найбільш досліджену та розповсюджену програму превенції булінгу в світі –Olweus Bullying Prevention Program.
Ця програма була детально вивчена у великому дослідницькому проєкті, який за два з половиною роки охопив 2500 дітей з 42 шкіл.
Дослідження довело:
- скорочення скарг школярів про знущання та залякування щодо себе на 50 % і більше. Оцінки однолітків і вчителів щодо проблем приблизно однакові.
- Помітне скорочення учнівських звітів про загальну антисоціальну поведінку, такі як вандалізм, бійки, крадіжки та прогули.
- Чітке поліпшення соціального клімату в класі, що відображається у звітах учнів про покращений порядок та дисципліну, більш позитивні соціальні відносини та ставлення до шкільної роботи та школи.
Програма профілактики була вдосконалена, розширена та додатково оцінена в п’яти додаткових масштабних проєктах у Норвегії. Статистика продовжувала свідчити про успішну профілактику знущань у школах. Починаючи з ініціативи уряду Норвегії 2001 року, програма запобігання булінгу Olweus отримала статус пріоритетної загальнонаціональної програми, вона широкомасштабно реалізується в початкових і середніх школах по всій Норвегії.
Антибулінгова програма Дана Ольвеуса наразі вважається однією з найбільш досліджених та ефективних. Ця програма базується на 4 основних принципах:
- створення шкільного (а в ідеалі – і домашнього) середовища, для якого характерне тепло, позитивна зацікавленість та залученість дорослих;
- тверді рамки та обмеження неприйнятної поведінки;
- послідовне застосування некаральних, нефізичних санкцій за неприйнятну поведінку та порушення правил;
- наявність дорослих, що виступають як авторитет, взірець поведінки.
Програма має два напрямки роботи – превенцію, тобто попередження булінгу, та реагування на цькування.
Превентивна частина програми Ольвеус включає:
- створення позитивного оточення, де відносини між учасниками побудовані на повазі;
- інформування учнів, персоналу та батьків стосовно видів булінгу і його впливу;
- зовнішні антибулінгові програми для учнів, які знаходяться у групі ризику;
- щорічне опитування стосовно булінгу у школі чи коледжі;
- зрозумілий та доступний документ про права та обов’язки учнів.
Антибулінгові втручання проводяться на трьох рівнях: індивідуальному, на рівні класу та на рівні школи.
Отже, на рівні школи програма Ольвеус передбачає впровадження таких заходів:
- Обов’язкове регулярне проведення шкільних зборів на тему проблем жертв булінгу.
- Краща супервізія дітей протягом перерв і обіду. Створення такої атмосфери довіри, коли діти можуть розповісти про «наболіле», а також наявність таких людей, з ким можна поговорити.
- Групи вчителів, що працюють над розвитком екологічного та позитивного соціального середовища в школі.
- Обов’язкова наявність контактного номеру, на який можна анонімно або відкрито зателефонувати та розповісти про знущання.
- Регулярні зустрічі батьків і персоналу школи.
- Проведення батьківських кіл.
- Облаштування привабливого ігрового майданчика в школі як спосіб заохочення дітей до ігор та відволікання від небажаної поведінки.
На рівні класу превенція булінгу виглядає так:
- Обов’язкова розробка правил класу з протидії булінгу – правила придумують та обговорюють всі учні разом з вчителем.
- Регулярні збори класу.
- Організація рольових ігор, читання та обговорення літератури.
- Застосування таких форм навчання, що стимулюють співпрацю учнів.
- Регулярні спільні активності учнів класу.
- Проведення зустрічей класу у форматі «вчителі-батьки-діти».
Втручання на індивідуальному рівні будується за цими обов’язковими пунктами:
- Серйозні розмови з кривдниками та жертвами.
- Серйозні розмови з батьками учнів, які опинилися в ситуації булінгу.
- За необхідності – зміна класу або школи для жертви чи агресора.
- Серйозні розмови з батьками учнів в ситуації булінгу.
- Ідеї від батьків і вчителів щодо вирішення ситуації.
- Допомога з боку «нейтральних» учнів.
- Допомога та підтримка з боку батьків.
- Дискусійні групи для батьків кривдників та жертв.
Для ефективного подолання випадків булінгу та продуктивного реагування програмою Ольвеус передбачені такі практичні заходи:
- Чітко розроблені та роз’яснені учням шляхи повідомлення про випадки цькування.
- Наявність кнопки «Повідомити про булінг» на сайті школи або коледжу.
- Для подолання наслідків булінгу – застосування моделі відновного правосуддя для нормалізації стосунків після випадків цькування.
- Дисциплінарні дії, які необхідно вжити щодо ініціаторів булінгу.
- Доступ до шкільного психолога та/або зовнішніх установ (за необхідності).
Орієнтована на подолання та попередження булінгу, програма Ольвеус також сприяє вирішенню конфліктів і проведенню медіації у напружених ситуаціях між однолітками. Розробляються методичні рекомендації та надається перелік уроків щодо превенції булінгу. Вибудовується менеджмент в межах класу. Проводяться ефективні заходи щодо керування гнівом. У результаті впровадження програми опосередковано проводиться попередження суїцидів школярів.
Про ефективність програми Ольвеус говорить і той факт, що вона вже протягом майже 10 років застосовується не тільки у Норвегії, але й у Бельгії, Німеччині, Ірландії, Малайзії, Швеції, Литві, Великій Британії.
Як бачимо, булінг можна подолати. І неабияка увага у цій справі приділяється попередженню гострих ситуацій. Важлива частина роботи – створення довірливої атмосфери, виховання у дітей взаємоповаги, співчуття, підтримки. Великий шмат роботи – інформування щодо булінгу та його наслідків на всіх рівнях взаємодій шкільної спільноти. І, що мені сподобалося, – це спільна робота над розв’язанням проблеми. Тісна взаємодія школи батьків та учнів. Коли ніхто нікого не звинувачує, не перекладає відповідальність, а просто день за днем працює разом, щоб подолати спільного ворога.
Тож нам є чому повчитися у європейських сусідів! І в нашій гімназії також впроваджено діагностику булінгу за цією методикою